Matematik

Lektie til tirsdag, den 25. november
I den gamle bog på siderne 46-47 skal opgaverne 1-8 være løst.
I den nye bog på side 44 opgave 1-6 og kopiark af opgave 6-8 fra gammelbog.

God weekend og god fornøjelse - og husk lektier er ikke værd at skændes med forældre om, kom og få en anden forklaring af mig hvis det er helt russisk :-)

Carina

Plan for hjemmearbejdsdag – fredag, den 14. november

Kære Grøn,
I undervisningen mandag arbejdede vi med statistik. I blev præsenteret for nogle af de 7 deskriptorer og gik i gang med at lave opgave 1 (gammel bog) og opgave 2 (ny bog).

www.matematikfessor.dk har jeg oprettet lektier til jer. 2 som har med statistik at gøre og 1 om har med areal af trekanter (repetition) at gøre.

Kig på lektierne og se om I ikke kan få det til at fungere. I skal bruge jeres UNI-C login for at komme til at se jeres lektier.

Hvis det nu glipper – UNI-C login ikke virker – så vil jeg gerne have at i bruger tid på www.matematikbogen.dk og får lavet 10 opgaver til hver regneart. Opgaverne skal afleveres til min mail som er: carinadamkjaer@gmail.com

Rigtig god fornøjelse og vi ses til noget mere statistik tirsdag i uge 47 (jeg er der den første halve time og kører til møde, men de andre lærere i OB hjælper jer og Stefan kommer 8,45 og redder jer). Mere om det tirsdag morgen – husk computer/tablet!


Carina

Som lovet



 

Altså – der er 7 deskriptorer:
 

3 værdier, der siger noget om observationssættets begrænsning:
Størsteværdien, den største værdi
Mindsteværdien, den mindste værdi
Variationsbredden, forskellen mellem største og mindste værdi
 

3 værdier, der fortæller noget om gennemsnittet:
Middeltallet, ”gennemsnittet”, summen af værdier delt med antallet
Typetallet, den typiske, mest almindelige værdi
Medianen, den midterste værdi, den der står ”midt i”
 

Kvartilsættet, der består af 3 værdier (a,b,c):
1. kvartil, nedre kvartil, svarende til 25%
2. kvartil, medianen, svarende til 50%
3. kvartil, øvre kvartil, svarende til 75%
 
 

Kære Grøn,

I står foran at skulle aflevere den første problemregning. Der er maksimal tid på – det vil sige I må ikke bruge mere end 60 minutter på at løse opgaven. Når der er gået en time, så skal I stoppe!

Vi har i matematiktimen talt om, at de spørgsmål der er i afleveringen er en sammenblanding af de ting vi har arbejdet med frem mod efterårsferien. Det er tilladt at bruge lommeregner, portfolie og bogen som opslag og det er en god ide at kigge gamle opgaver igennem for at genkende og huske metoder til at løse opgaverne. Det er ikke tilladt at få hjælp af andre end en selv. Heller ikke forældrene, eller bedsterne eller naboen der tilfældigvis lige kiggede forbi til matematik og kaffe ;-)

Jeg lovede en kort bageopskrift på hvordan man kan stille det op.
1.       Overskrift
a.       Delopgave med introtekst: (udregninger i parentes)        = facit med streg under

Der vil løbende være tid i undervisningen til at stille opklarende spørgsmål – husk at det er kun ved at lave fejl man bliver opmærksom på hvad man skal blive bedre til.

Afleveringen er til tirsdag i uge 45.


Rigtig god fornøjelse – Carina J


Lektie til Fredag i uge 39
Billede fra bogen - som åbenbart vender forkert... Husk at orientere jer i additions og multiplikationsmetoden. 
God fornøjelse - Carina


Lektier til fredag i uge 37:
Side 16 opgave 1
Side 17 opgave 2
Husk vinkelsummen må fravige 2 grader.


Lektier til fredag i uge 36: 
side 10 opgaverne 1+2+3, side 11 opgaverne 7+8+9. 
Slides fra i dag...(tirsdag, den 2. september)


Årsplan for matematik i Grøn for skoleåret 2014/2015

Uge
Emne
Opgaver
33
Opstart og udlevering af bøger, hæfte, osv. Penalhustjek.. Hvilke mål og metoder jeg anvender i undervisningen.
 I gang med første emne – målestoksforhold, arealberegning, vinkler, talfølger, første møde med Excel -regnearket.

34
At bo – målestoksforhold
PP om målestoksforhold samt opgaver i bogen.
Side 7 opgave 1, opgave 3, opgave 4 og opgave 5.
Side 8 opgave 6.
35

Ingen uv. Fælleslejr
36
At bo - arealberegninger
PP om metoder for arealberegninger. Gennemgang af side 9.
Side 10 opgaverne 1+2+3.
Side 11 opgaverne7+8+9
Side 12 opgaverne 10+13
Side 13 opgaverne 15+16+17+20
37
At bo – vinkler
Kreativt arbejde med sugerør og pap jf. siderne 14-15.
Side 16 opgave 1
Side 17 opgave 2
Side 18 opgave3, opgave 4 a-c, opgave 6 og opgave 7
Side 19 opgave 8 a-c, opgave 9-11
Side 20 opgave 13-15
38
At bo – kombinatorik
Introduktion til emne og leg med forskellige muligheder.
Side 23 opgaverne 1-4
Side 24 opgaverne 5-8
39
At bo - talfølger
Introduktion til potens og kvadratrod.
Side 26 opgaverne 1+3+4+5+6
Side 27 opgaverne 7+8+9
40

Ingen uv. Rejse med OB
41

Ingen uv. Rejse med OB
Aflevering af tik-tak-hæfte om regnearterne.
42

Ingen uv. Ferie
43
At bo – diagrammer og procent

Introduktion til excel regnearket. Et undersøgende forløb, hvor de skal ind og analysere eget elforbrug på en dag. Denne arbejdsopgave er aflevering til uge 45.
44

Side 29 alle opgaverne
Side 30 opgaverne 1 (a-d) + 2 (a-d) + 3+4
Side 31 opgaverne 5-6
Side 32 opgave 7
45
Sport – nyt emne
Konstruktion og målestok
Side 35 opgave 1 vælg 5 figurer
Side 36 opgave 2 (a-d) + 3
Side 37 opgave 6
46
Sport – statistik
Mere regnearkarbejde og intro til emne med PP
Side 39 opgave 1-3
Side 41 opgave 5-6
Personaleweekend torsdag og fredag. Der udleveres opgave til anledningen.
47
Sport – regneregler
Ninja-parenteser og mystiske minusser skal der styr på og det gør vi ved at øve os.
Side 46 opgave 1-7
Side 47 opgave 8-12
48
Sport – sandsynlighedsregning
Introduktion til begreberne som anvendes.
Side 50 opgaverne 1-5
Side 51 opgaverne 6-9
Side 52 opgave 10
49
Nyt emne – miljø
Procent – decimal og brøker
Intro til emnet og regnereglerne.
Side 56 opgaverne 1-4
Side 57 opgaverne 5-8
50
Miljø - arealberegninger
Side 61 – opgaverne 6+7
Side 62 – opgaverne 9+11+12+13
51

Ingen undervisning. Juleværksteder.
2
Miljø – rumfang
PP om emnet.
Side 64 – opgaverne 1-7
Side 65 – opgaverne 8+10+11
Side 66 – opgave 13
3
Miljø – procent
Regneregler og rutiner
Side 69 – opgaverne 1-6
Side 70 – opgaverne 7-12
4
Miljø – lineære forhold
Øvelse side 72
Side 73 – opgaverne 1-3
Side 74 – opgaverne 4-5
5
Vinterferie i Norge – procent
Side 84 – opgaverne 2-8
Side 85 – opgaverne 9-12
6
Vinterferie i Norge – hastighed
Praktisk arbejde med fart som introduktion til emnet.
Side 88 – opgave 1-2
Side 89 – opgave 4-7
Side 90 – opgave 10
Side 91 – opgave 11+12
7

Ingen uv. Ferie
8
Vinterferie i Norge – valuta
Introduktion til emne og regnereglerne. Formler i regneark skal anvendes.
Side 93 – opgaverne 1+3
Side 94 – opgaverne 4-7
Side 95 – opgaverne 8+10
9
Vinterferie i Norge – handelsregning
Moms og valuta sammen og en forståelse for hvordan der lægges afgifter på og hvordan de beregnes.
Side 97 alle opgaver.
10
Vinterferie i Norge – negative tal
Forståelse for begrebet og arbejde med praksis.
Side 99 – opgaverne 1-5
Side 100 – opgaverne 6+7
11
Vinterferie i Norge – symmetriakser
Praktisk arbejde med begreberne.
Side 103 – opgaverne1-4
Side 104 – opgaverne 5+6
12
Ud i himmelrummet – grafiske funktioner
Masser af regneark og forståelse for udarbejdelse af formler som kan anvendes.
Side 108 – opgaverne 1-8
Side 109 – opgaverne 10-12
13
Ud i himmelrummet – cirklens omkreds og areal
Arbejde med praktisk forståelse for formlerne tilknyttet cirklen.
Side 113 – opgaverne 1-7
Side 114 – opgaverne 8+9+11
Side 15 – opgave 14
14

Ingen uv. Påskeferie
15
Ud i himmelrummet – tier’potenser
Side 117 alle opgaverne
16
Ud i himmelrummet – drejninger
Side 120 – opgaverne 1+3
Side 121 – opgaverne 4+5
17
Ud i himmelrummet – konstruktioner
Side 125 – opgaverne 1-4
Side 126 – opgaverne 5-7
18
Forbrug – statistik
Ingen uv. Fredag
Side 129 – opgave 1
Side 130 – opgaverne 2+4+5
19
Forbrug – brøkregning
Repetition
Side 132 – opgaverne 1-5
Side 133 – opgaverne 6-17
20
Forbrug – ligninger
Ingen uv. torsdag og fredag
Intro og regneregler
Side 135 – opgaverne 1+2
Side 136 – opgaverne 3-8
21
Forbrug – ligninger
Side 137 – opgaverne 9-11
22
Forbrug – rentesregning
Ingen uv. mandag.
Introduktion til emne og brug i regnearket.
Side 140 – alle opgaverne
Side 141 alle opgaverne
Side 142 alle opgaverne
23
Forbrug – rentesregning
Ingen uv. fredag
Samme opgaver som forrige uge.
24
Forbrug – kombinatorik
Repetition
Side 144 alle opgaverne
Side 145 alle opgaverne
25
Malaysia – tid  
Sidste undervisning fredag
Side 149 – alle opgaverne
26

Ingen uv. M&T festival


Sidste time inden ferien

Kære grøn og forældre
Det har været et fedt halvt år i grøn. Grøn arbejder helt fantastisk godt i matematik og jeg nyder virkelig mine timer i grøn gruppe og jeg er meget stolt over hvor dygtige de er blevet til at arbejde hård og koncentreret, hvilket sætter deres tydelige spor i deres matematiske kompetencer. eleverne har hver især evalueret deres evner indenfor de forskellige arbejdsområder vi har haft det sidste halvtandet år på deres målcirkel i deres matematikportfolio. Tag gerne en snak med jeres barn om hvor og hvorfor de har placeret de forskellige emner som de har gjort. Målet er at vi i det sidste halvår kan tage fat i nogle af de emner de ikke føler sig så trygge i, så de føler sig klar til at komme i OB.
Grøn har fået et kompendium med en masse færdighedsopgaver i matematik for 6. klasse. Grøn skal lave 2 x 15 min i disse om ugen. Jeg oplever at grøn ikke føler sig så trygge ved test i matematik og det er derfor vigtigt at de øver sig derhjemme, med at blive tryg ved at lave disse. Det skal understreges at de ikke hjemme må lave noget de ikke kan. Vi vil så småt begynde at lave test på klassen med hjælp og senere begynde på de egentlige test.
Sidste time inden jul sluttede vi af med en lille samarbejdsøvelse - det faldende æg.
Tak for et godt 2013
Jeanette

Matematik lektier

PLUS og MINUS KOMMER SENERE:)


Gange

NIVEAU 1

NIVEAU 2

NIVEAU 3

3 x 182

34 x 94

96 x 78

103 x 43

142 x 288

5 x 3,1

4 x 322

42 x 91

82 x 27

674 x 58

139 x 161

6 x 4,1

6 x 175

53 x 91

91 x 72

496 x 69

136 x 244

1,1 x 8

122 x 3

88 x 61

50 x 67

617 x 55

138 x 193

2,9 x 9

128 x 4

72 x 35

87 x 66

94 x 153

181 x 157

1,1 x 1,9

6 x 384

80 x 31

93 x 88

561 x 53

179 x 233

2,1 x 4,9

7 x 2738

92 x 52

27 x 60

754 x 50

221 x 163

4,8 x 3,2

8 x 4325

72 x 76

61 x 54

496 x 69

372 x 278

9,9 x 2,9

5 x 2407

56 x 69

23 x 53

617 x 55

170 x 347

8,1 x 7,9

7 x 5042

44 x 66

84 x 75

194 x 53

261 x 321

8,8 x 4,2

8 x 5126

75 x 66

93 x 47

561 x 54

421 x 231

10,1 x 5

5 x 4355

35 x 36

52 x 96

634 x 63

398 x 142

0,9 x 12,1

9 x 5673

94 x 83

34 x 41

754 x 51

625 x 167

6 x 2,3

6 x 6542

82 x 80

94 x 63

231 x 47

411 x 222

7 x 3,2

3699 x 3

38 x 26

29 x 34

520 57

248 x 311

5 x 2,6

9943 x 7

74 x 50

62 x 84

641 x 44

512 x 321

2,4 x 8

1224 x 9

58 x 24

25 x 28

117 x 67

212 x 317

1,1 x 2,7

2928 x 8

61 x 55

68 x 63

855 73

418 x 422

3,5 x 1,2

3 x 28833

53 x 66

73 x 61

654 x 61

429 x 199

1,4 x 4,4

6 x 29388

58 x 52

36 x 61

500 x 59

267 x 1253

7 x 1,6

5 x 29363

77 x 50

47 x 56

24 x 526

523 x 1778

6 x 3,3

8 x 28394

55 x 49

52 x 68

34 x 356

236 x 1983

3,4 x 7

26379 x 4

64 x 46

58 x 43

92 x 732

2765 x 172

5 x 2,8

39203 x 7

31 x 77

39 x 68

412 x 53

2881 x 158

5,9 x 5,9
 

division

DIVISION

NIVEAU 1
NIVEAU 2
NIVEAU 3
84 : 3
41 : 4
568 : 8
632 : 5
1764 : 7
5527 : 4
24 : 8
28 : 6
834 : 6
843 : 8
4386 : 6
3631 : 8
72 : 9
52 : 3
497 : 7
242 : 6
9779 : 7
3403 : 3
70 : 5
85 : 9
438 : 3
830 : 9
6858 : 3
9868 : 5
63 : 3
56 : 3
420 : 7
583 : 6
9024 : 16
6887 : 3
60 : 6
62 : 6
686 : 7
421 : 6
2891 : 8
9777 : 7
57 : 3
64 : 3
344 : 8
367 : 7
3603 : 3
4389 : 6
81 : 9
39 : 4
288 : 4
722 : 4
3231 : 9
1766 : 7
51 : 3
87 : 7
272 : 8
758 : 9
3300 : 20
4423 : 5
24 : 6
31 : 3
523 : 7
927 : 8
6612 : 12
1580 : 6
44 : 4
22 : 4
196 : 7
386 : 8
5320 : 7
7944 : 5
66 : 6
99 : 5
780 : 4
119 : 9
4950 : 6
8322 : 5
36 : 4
93 : 6
117 : 9
783 : 4
4760 : 7
2705 : 6
84 : 7
67 : 9
384 : 8
199 : 7
9372 : 11
6299 : 3
33 : 3
36 : 8
920 : 8
528 : 7
4014 : 6
6223 : 9
24 : 4
35 : 4
756 : 9
276 : 8
3417 : 3
6603 : 8
95 : 5
51 : 9
724 : 4
286 : 4
3264 : 6
1923 : 4
96 : 6
86 : 8
364 : 7
347 : 8
4914 : 14
2514 : 7
63 : 9
70 : 6
426 : 6
689 : 7
2513 : 7
5888 : 7
32 : 8
77 : 8
588 : 6
721 : 7
1920 : 4
3273 : 6
32 : 4
89 : 3
828 : 9
422 : 7
6600 : 8
3422 : 3
54 : 9
31 : 4
240 : 6
436 : 3
1980 : 15
4021 : 6
72 : 6
58 : 8
848 : 8
499 : 7
2700 : 6
7388 : 7
72 : 8
25 : 6
630 : 5
833 : 6
7945 : 5
4762 : 2


Eksempel på indskrivning ved matematikhistorier:












Matematikaflevering fredag d. 5. april 2013 DIVISION


Aflevere ark hvor I viser hvordan I dividere:
Vis hvordan i dividere mindre tal:
Fx:  81 : 9
Vis hvordan I dividere større tal:
Fx:  276 : 3
Fx:  2024 : 9



 

Matematik aflevering fredag d. 16. marts 2013

Skriv regnestykket og regn på lommeregner.
Opgave eksempel:
Tine har syv 2-kroner og en 10-krone. Hvor mange penge har Tine i alt?
Trine har:       7 x 2 kr         =         24 kr
Opgave 1:
Pia køber 4 videofilm til 149 kr stykket. Hvor meget betaler Pia i alt?
Opgave 2:
Lise går til ridning. Hun betaler 45 kr pr. time.
A.      Hvor meget betaler hun for en måned med 9 timer?
B.      Hun rider i gennemsnit 9 timer hver måned. Hvor meget betaler hun så for et helt år? (Der er 52 uger på et år).
Opgave 3:
Et år spiste hver dansker i gennemsnit for 90 kr is. Hvor meget bliver det for alle danskere? (regn med 5 millioner danskere).
Opgave 4:
Her dansker bruger ca. 250 kg papir om året. Der går ca. 300 liter vand til at fremstille 1 kg papir. Hvor meget vand skal der bruges til at fremstille 250 kg?
Opgave 5:
Familien Andersen køber 4 nye cykler, der koster 2750 kr stykket. Hvor meget betaler familien i alt?
Opgave 6:
Pia og Ole er på ferie sammen med deres forældre. De køre i gennemsnit 595 km om dagen. Hvor mange km bliver det på 9 dage?
 




Matematik aflevering fredag d. 1. marts 2013

I skal aflevere ark hvor I viser hvordan I finder/regner: 

1: Arealet af en firkant, retvinklet trekant og en ikke retvinklet trekant.

Areal er det der er indeni :)


Rektangel:                                       Retvinklet trekant:                       Ikke retvinklet trekant:
                                
2: Hvordan plusser I?
Fx:    27697 + 364
3: Hvordan minusser I? husk at vise hvordan I låner!
Fx: 9321 - 578
4: Hvordan ganger I?
Et tal med et stort tal. Fx: 4 x 2537
to to-ciftet tal. Fx 37 x 52
Hvis I kan:
Gange med decimaltalFx: 37,5 x 21,11
Gange med store tal. Fx: 1326 x 210
Rigtig god arbejdslyst!
Jeanette


Matematik aflevering fredag d. 1. februar 2013

Opgave 1:
Skriv tallene i rækkefølge efter størrelse – det mindste først.
A:   
2, -1, -2, 3, 0, -3, -4
B:   
-2, -5, -1, 0, -10, 2, ½
C:   
-10, 5, 0, -2, -4, -6, 6
D:   
0, 3, -3, -1, 4, -4, 1
E:   
7, -4, -7, 0, ½, -½, 100
F:   
0, -8, -7, -1, 3½, 5, -5
G:   
10, -10, 100, 1, -1000, -1
Opgave 2:
Regn mindst 10 stykker
A:   
8 · 16
L:    
87 · 45
B:   
7 · 19
M:
52 · 33
C:   
19 · 9
N:
77 · 54
D:   
17 · 14
O:
37 · 38
E:   
13 · 17
P:
67 · 71
F:   
15 · 22
Q:
66 · 87
G:   
24 · 23
R:
114 · 33
H:
35 · 42
S:
84 · 201
I:   
63 · 21
T:
307 · 246
J:   
35 · 44
U:
328 · 643
K:   
64 · 33
V:
7125 · 562
Opgave 3:
Regn mindst 10 stykker
A:   
54 : 4
K:
405 : 5
B:   
68 : 2
L:    
702 : 6
C:   
90 : 5
M:
393 : 3
D:   
114 : 6
N:
168 : 8
E:   
132 : 4
O:
459 : 9
F:   
154 : 7
P:
357 : 7
G:   
242 : 2
Q:
1090 : 5
H:
235 : 5
R:
1218 : 3
I:   
135 : 3
S:
1720 : 8
J:   
156 : 4
T:
1881 : 9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Matematik aflevering fredag d. 13. januar 2013


Opgave 1:
Regn mindst 10 stykker
A:
Hvad er 1/2 af 24?
I:
Hvad er 4/24 af 24?
B:
Hvad er 1/3 af 24?
J:
Hvad er 2/4 af 24?
C:
Hvad er 1/4 af 24?
K:
Hvad er 2/6 af 24?
D:
Hvad er 1/6 af 24?
L:
Hvad er 2/8 af 24?
E:
Hvad er 1/8 af 24?
M:
Hvad er 2/3 af 24?
F:
Hvad er 1/12 af 24?
N:
Hvad er 4/6 af 24?
G:
Hvad er 1/24 af 24?
O:
Hvad er 7/8 af 24?
H:
Hvad er 2/24 af 24?
P:
Hvad er 5/6 af 24?
Opgave 2:
Regn mindst 10 stykker
A:
0,5 · 2
I:
 1,1 · 1,1
B:
0,5 · 3
J:
1,5 · 1,5
C:
1,5 · 2
K:
2,1 · 2,1
D:
1,5 · 3
L:
2,6 · 2,6
E:
1,55 · 3
M:
1,4 · 1,5
F:
1,555 · 3
N:
1,2 · 1,6
G:
1,5555 · 3
O:
0,5 · 0,5
H:
4,3 · 5
P:
0,6 · 0,6
Opgave 3:
Regn mindst 8 stykker
A:
54:2
I:
385:5
B:
63:3
J:
284:4
C:
96:4
K:
363:3
D:
110:5
L:
408:8
E:
132:6
M:
639:9
F:
147:7
N:
885:5
G:
140:4
O:
1209:3
H:
125:5
P:
9729:9

Ingen kommentarer:

Send en kommentar