Ny ugeplan for uge 47-51 med indhold og lektieoversigt (opdateret)
Forældre: Vær opmærksom på fyraftensmøde i uge 48 og skriftlig aflevering iuge 50!
Hjemmearbejdsdag fredag - debatindlæg
I skal bruge dagen på at skrive jeres debatindlæg færdigt og rette
igennem for evt sproglige fejl (stavning, komma, punktum osv.). I skal huske at tage jeres læse/skriveguide 17 med hjem, så I kan bruge den når I skriver.
Når I er
færdige med at skrive indlægget, skal I sammenligne jeres
debatindlæg med de to debatindlæg, som vi sammen har læst og gennemgået
på klassen nemlig "Prinser, prinsesser og pinlige forældre" og "Hvem
sidder der bag skærmen". Har I brugt samme tekstopbygning som i de to debatindlæg? Har I husket virkemidlerne? osv.
Når man skriver et debatindlæg gælder det om at gå lige til sagen på en personlig måde, så læserne kan mærke, at sagen/emnet/temaet virkelig er noget, man interesserer sig for og mener. Jeres debatindlæg skal minimum fylde 1/2 (en halv) side og maks 1 side. I skal skrive den på computer/Ipad med størrelse 12 og maks linjeafstand på 1,3. Debatindlæggene skal afleveres på mandag d. 17. november og være udskrevet hjemmefra!! Debatindlægget skal indeholde:
(Husk, at det ikke er længden på debatindlægget, der er afgørende for om det er et godt debatindlæg!)
OBS: Brug fx. dette debatindlæg som inspiration til jeres opbygning. I kan finde hjælp til, hvordan man skriver en holdning, argument mm.
Lektier til onsdag d. 5. november
I skal læse debatindlægget "Hvem sidder der bag skærmen", som I har fået med hjem i kopi. På onsdag. På onsdag skal I arbejde med debatindlægget på samme måde som jeg gennemgik for jer i dag med "Prinser, prinsesser og pinlige forældre".
Mens i arbejder med debatindlægget og besvarer spørgsmål, skal I orientere jer på s. 63, der er et eksempel af en analyse af et debatindlæg.
Vh Stefan
Siddepladser indtil jul
Lektier til onsdag d. 29. oktober
I skal færdiggøre siderne, der handler om substantiver (navneord) i Daglig Dosis, 52-56.
Vh Stefan
Lektier til onsdag d. 22. oktober
Læs novellen "Limbus" færdig (s. 43-52 i Fandango 7) + læse/skriveguide ark 11
Plan for gruppetimer indtil jul
Vh Stefan
Lektier til onsdag d. 17. september
Øv ord til diktat mindst to gange i hæftet. Det er kun ordene fra øvelsesark A I skal øve. I skal IKKE lave opgaverne!
Husk at aflevere jeres dagbog i daglig dosis/kladdehæfte også.
Vh Stefan
Lektier til mandag d. 15. september
Læs novellen "Taber Nabo" i Fandango (s. 32-38)
Lektier til fredag d. 12. september
Lav ark 4a+4b i læse-/skriveguiden færdig. Find minimum 5 spor i teksten og tilhørende tolkninger.
Lav ark 5 i læse-/skriveguiden. Skriv 5-10 stikord til det fysiske miljø i teksten, og 5-10 stikord til det tekstens psykiske miljø. Find konkrete eksempler i teksten.
Lektier til mandag d. 1. september
1) Husk at færdiggøre jeres noter til og forklaringer af begreberne til det "litterære hus" s. 16 i Fandango og ark 1 i læse/skriveguiden
2) Læs s. 18-23 i Fandango og lav følgende opgaver:
a) skriv 1-3 stikord til hver af de tre lag s. 18: det synlige lag, det usynlige lag og det symbolske lag
b) giv jeres bud på, hvordan de tre eksempler på s. 19 skal læses.
c) lav ark 2 "At forudsige" i læse/skriveguiden
I skal IKKE læse novellen "Morgenmad". Den læser vi sammen mandag.
Vh. Stefan
Links og spørgsmål som vi skal bruge fredag d. 13. juni
Link til trivselsundersøgelse
http://dcum.dk/undervisningsmiljoe/termometeret-grundskolen
Link til Skøn jomfru. Luk dit vindue op!
Spørgsmål til teksten ”Romantikken” på danskfaget.dk
1.
Hvordan bliver ordet ”romantik” beskrevet?
2.
Hvilke idéer opstod i romantikken, og hvad var
man især optaget af?
3.
I hvilken periode strækker ”Romantikken” sig
over?
4.
Beskriv med egne ord, hvad der står i afsnittet
”Der er et yndigt land”. Prøv at beskriv/uddyb ordene: fædrelandssang, national
og samhørighed.
5.
Hvorfor blev meget af den
romantiske litteratur
skrevet som digte? Hvad kan digtningen til forskel for en roman?
6.
Hvilke to temaer beskæftiger romantiske
digte sig særligt med? Beskriv disse to temaer.
Lektier til fredag d. 6/6
Lav opgaver færdige til "I Danmark er jeg født her har jeg hjemme".
(Hvad og hvordan fortæller H. C. Andersen om den danske natur, at være menneske i Danmark og den danske historie?)
Avisprojekt Grøn-gruppe uge 12-16 2014
Forløbets formål
Formålet med avisforløbet er bl.a. at give eleverne mulighed
for at lære og blive bevidste om:
Forløbsplan for
projektet uge 12-16
Afsluttende opgave til forløbet med "Et mærkeligt skib":
Opgaven
består af to dele: a) en meddigtningsopgave (stilen) og b) en kort evaluering
af blogforløbet
Opgave a
Du
skal vælge én af de fem opgaver som er beskrevet underneden. Brevet eller den
ny afslutning må max fylde 1½ side med størrelse
12.
I
skal I alle fem opgaver forsøge at sætte jer ind i personernes ”sted” dvs.
prøve at finde ud af, hvordan de er og tænker. Stilen skal afleveres til mig
udskrevet senest mandag d. 31. marts.
Det
er vigtigt, at I til denne opgave læser mine kommentarer igennem fra jeres
sidste stil. Hav fokus på de punkter, jeg har oplistet til jer individuelt.
Brug også jeres opøvede evner i at sætte komma vha. udsagnsled og grundled (XO)
– så er I allerede langt. Og husk til sidst at gå i gang i god tid, så I ikke
først går i gang dagen før.
I
kan vælge mellem disse opgaver:
1) Du er Elo som han er i
slutningen: skriv et brev fra Elo til Susanne
·
hvordan har Elo det med Susanne nu?
·
hvad tænker Elo om det han har gjort?
2) Du er Susanne: skriv et
brev fra Susanne til Elo
·
hvordan reagerede hun på, at der har været indbrud hos hende?
·
ved hun at det er Elo?
·
hvilke følelser har hun/har hun ikke til Elo?
3) Skriv en ny slutning, som
faren ”ser” det.
·
hvad tænker faren om at han er alene med Elo?
·
har faren en forklaring på, hvorfor Elo er som han er?
·
hvorfor er faren ikke mere sammen med Elo, end han er?
4) Skriv en ny slutning, som
Susanne ”ser” det.
·
fortsæt historien fra sidst vi møder Susanne og hendes familie
(indbrud)
·
hvordan oplever de deres hjem?
·
Hvad sker der med hende/dem efterfølgende?
5) Skriv en ny slutning på
romanen, hvor Elo ser tilbage på sit liv 10 år efter
·
er Elo den samme person?
·
hvordan har han/har han ikke udviklet sig?
·
tænker han nogensinde på sin barndom, og det han har gjort?
·
har han fundet sin mor?
Opgave b
Du
skal skrive en kort evaluering af blogforløbet, hvor du skal besvare
spørgsmålene underneden. Du behøver kun at skrive 1-2 linjer til hvert
spørgsmål, men må gerne skrive mere, hvis det er nødvendigt.
Spørgsmål som du skal
besvare:
1.
Hvordan
har det været at arbejde med bloggen? Og hvorfor?
2.
Hvad
var godt? Var der noget der var mindre godt?
3.
Hvad
har det betydet for din undervisning og deltagelse, at litteraturundervisningen
har foregået primært over bloggen set i forhold til, hvis det havde været
fælles på klassen og i grupper?
4.
Hvad
har det betydet for dig, at du har din egen blog?
5.
Hvilken
betydning har det haft for dig, at du har haft en blogmakker?
Sådan
skal opsætningen være på stilen:
Eksempel:
Instruktionsvideo til hvordan man skriver kommentarer til sin blogmakkers blogindlæg
****(hvis I ikke kan se den i ordentlig kvalitet på Ipads, så skal I se den på en computer!)
Lektie til i morgen onsdag d. 26/2
I skal til i morgen have tilføjet mig og jeres sidemakker som læser/medlemmer af jeres blog. Følg vejledningen i videoen herunder.
Vi ses i morgen
- Stefan
Hvordan man tilføjer læsere til sin blog
Lektie til i morgen tirsdag d. 26/2
I skal se disse to instruktionsvideoer til i morgen. Den første viser jer (der endnu ikke har oprettet jeres blog), hvordan I opretter en blog. Den næste video viser jer, hvordan I kopiere jeres gmail-adresser ind i det samme dokument som I skrev jeres blogadresser i. God fornøjelse :)
Vh Stefan
Guide til at oprette en blog, og hvordan man opretter et nyt blogindlæg
Guide til at kopiere mailadresser i googledocs-dokument
Arkene der handler om sætningstyper: Niveau 2: opgave 1-7 Niveau 1: opgave 1-6 Plan for den kommende uge Mandag 13/1: Vi skriver videre på nytårstalerne. Når jeres tale er færdig, skal I filme eller indspille talen på jeres mobil/Ipad. I skal derfor øve jer i at læse talen højt med betoning og tryk de steder, der skal fremhæves. Inden I går i gang med dette, skal talen godkendes af mig. Talen skal skrives færdig til tirsdag. Tirsdag 14/1: der tjekkes taler, øves oplæsning, filmning og indspilning. Talerne skal være færdige til onsdag. (LETEX: ansættelsessamtaler fra 3. modul. Oversigt over tider bliver hængt op mandag) Onsdag 15/1: Der ses og høres jeres nytårstaler. Fredag 17/1: De sidste nytårstaler ses og høres, og vi giver hinanden respons. (Der kommer svar fra LETEX-virksomhederne, om hvilke jobs I har fået.) Lektier til tirsdag d. 7. januar Læs hele Dronningens nytårstale. Orienter jer i letex-avisen, og begynd allerede nu at overveje, hvilke stillinger I vil søge. I skal derudover huske Coraline og Fandango 5 til aflevering. Husk også computer eller iPad. Vh Stefan Opgave til fredag (lektie!)
Lav en lydside til Coraline
Coraline er, som I ved,
illustreret både med billede og tekst. Bogen er også forsynet med en række
”lydord”, der prøver at genskabe lyd med ord. Fx gaber den anden mor i billedet
nederst til venstre på s. 104 og lyden til gabet skrives ”MMM.”
Undervejs i Coraline møder vi
også en række personer, som vi danner os indre fortællestemmer til. Hvordan
lyder Coralines mors stemme modsat den anden mors?
Opgave 1
I skal starte med at fortælle
hinanden på skift, hvad jeres kapitel handler om. Når I ikke kan huske mere/går
i stå, kaster I appelsinen videre.
Når I har gjort det, skal I
sammen finde ud af, hvordan de forskellige tekstbokse skal læses op. Hvordan
skal replikkerne læses op? Hvordan med tankeboksene? Hvad med ”lydteksterne”?
Opgave 2
Det er nu jeres opgave at
udvælge en passage/scene fra jeres kapitel, som I skal lave en lydside til. I
skal altså optage (på smartphone eller Ipad) al tekst der hører sig til
billederne. Hvordan lyder fx billed 9 på s. 104? I må også gerne lave ekstra lydeffekter bare
de fremgår af billedet (se fx s. 99 hvor moren laver mad). Det vil være en god
ide at uddele roller, altså hvem der lægger stemme til hvilke personer, og også
hvem der er den alvidende fortæller. Scenen som I vælger skal minimum være på
fire sider og lydsiden må maksimum vare 3 minutter. I skal tage billeder fra
bogen af den scene som I vælger, så billederne kan vises på smartboardet på samme
tid med at lyden afspilles.
Lektie til fredag
Det I ikke når færdigt i dag
er lektie til på fredag, hvor vi hører lydsiderne, mens vi spiser ris a la
mande og siger ”god juleferie” til hinanden. Det er vigtigt, at I sørger for at
lave aftaler i gruppen om, hvornår I kan lave det færdigt. Ellers står vi fredag uden præsentationer, og det vil være øv!
I skal læse kap 6+7 og finde otte "gyselige"
situationer fra de to kapitler. De skal skrives ind i jeres skema i jeres
logbog. Herunder er listet en række generelle træk fra gysergenren.
|
EKSPERTTEAM1
|
|||
1
|
2
|
3
|
4
|
KATRINE
|
TUE
|
Alberte
|
Carl-Emil
|
EKSPERTTEAM2
|
|||
1
|
2
|
3
|
4
|
SILJE
|
MAGNUS
|
Amalie
|
Jesper
|
EKSPERTTEAM 3
|
|||
1
|
2
|
3
|
4
|
ARTHUR
|
OSKAR
|
Ane
|
Jonas
|
EKSPERTTEAM 4
|
|||
1
|
2
|
3
|
4
|
MATHILDE
|
JONAS
|
Emma P
|
Lukas
|
EKSPERTTEAM 5
|
|||
1
|
2
|
3
|
4
|
REBEKKA
|
JONATHAN
|
Emme B
|
Victor N
|
EKSPERTTEAM 6
|
|||
1
|
2
|
3
|
4
|
VICTORIA
|
JEPPE
|
Karoline
|
Magnus
|
EKSPERTTEAM 7
|
|||
1
|
2
|
3
|
4
|
CECILIE
|
JACOB
|
Mathias
|
Laura
|
EKSPERTTEAM 8
|
|||
1
|
2
|
3
|
4
|
OLIVER
|
SEAN
|
Lykke
|
Sune
|
EKSPERTTEAM 9
|
|||
1
|
2
|
3
|
4
|
SOFIA
|
BJARKE
|
Sigrid
|
Simon
|
EKSPERTTEAM 10
|
|||
1
|
2
|
3
|
4
|
SIFF
|
OSKAR F
|
Victor M
|
Tea
|
onsdag d. 13/3
Vi arbejder videre med Mig og Fanden. i morgen onsdag d. 13/3
Mig og
Fanden.
En
fortælling om et eventyr
Af Bent Haller
|
||
Læs bogen og arbejd med
følgende opgaver.
Brug jeres
læselog
brug en side
til hvert spørgsmål
|
Har
lavet opgaven i mit team eller alene
Sæt
Kryds
|
|
1
|
Skyg
de vigtigste personer i fortællingen:
Find
selv egnede steder i bogen, hvorfra du har taget dine oplysninger
Husk
at skrive sidetal
|
|
Benne
|
||
Maria
|
||
Mormor
|
||
Prinsessen
|
||
Fanden
|
||
2
|
Bennes
drøm:
På
side 5 har Benne en drøm om en bøddel, der hugger hovedet af en person.
Sådan
en drøm kaldes et varsel
Hvad
er det et varsel om?
Får
Benne varslet flere gange i fortællingen?
Hvor?
Skriv sidetal...
|
|
3
|
Giv
et signalement af Bennes forhold til sin mormor
(se
side 5-8 og side 23-27)
|
|
4
|
Fanden
besøger Benne
Benne
har besøg af Fanden, som pludselig knipser med fingrene, hvorefter der danner
sig et billede for Benne.
-
Og så står der følgende:
Jeg
så et ældgammelt hus, en herregård var det måske ved en vindebro og en port,
der stod gabende åben. Men huset hang
frit svævende i luften, og det så ud som om alting var malet sort. Eller også
var det bare nat.
Jeg
så en række mere eller mindre afpillede dødninge stå lænket til en mur. Her
var også flagermus. En skrubtudse sad ved et bord ved siden af en globus. I
pejsen lå en hoben røde slanger, der bugtede sig ind og ud mellem hinanden.
Og der, lænket til væggen med kæder, stod hun med tomme øjenhuler, min
mormor. Nu ville hun ikke få fred i sin grav. Det var ellers hendes eneste ønske,......
(
se side 16...)
Diskuter
hvad dette uddrag kan betyde
|
|
5
|
Fanden
er den onde selv
•
Fortæl
om Bennes første møde med Fanden
•
Hvordan
viser han sin ondskab
(se
side 24-26)
|
|
6
|
Fanden
og Maria
Man
kan sige at Fanden (Den Onde) og Maria ( Den Gode) er fortællingens
modsætninger.
•
Hvordan
vises det i fortællingen?
•
Hvordan
hjælper Maria Benne, når Prinsessen er på besøg hos Fanden?
|
|
7
|
Prinsessen
besøger Fanden 3 gange
(Se
side 95-97, 104-106, 110- 113)
Beskriv
besøgene, giv eksempler fra teksten
•
Hvordan
udvikler de sig?
•
Hvordan
føler prinsessen sig i forhold til Fanden?
•
Hvordan
behandler Fanden Prinsessen?
•
Hvordan
ender det tredje besøg hos
Fanden? (se side 114)
|
|
8
|
Maria
forlader Benne
Da
det blev besluttet, at Benne skal giftes med Prinsessen, forlader Maria ham.
Benne
kommer på andre tanker, fortryder sit Ja til giftermålet og løber efter
Maria...
•
Hvad
er Marias forklaring
|
|
9
|
Slutningen
•
Hvordan
kan slutningen sættes i forbindelse med fortællingens udgangspunkt... - at
mormoren død, - og at Benne har en ambition om at rive mormorens sjæl ud af
Fandens klør?
(
se side 27 og side 127-130)
|
|
10
|
Genretræk
Fortællingen
har tydelige eventyr-genretræk....
•
Giv
mindst 10 forskellige eksempler på eventyrtræk
Husk sidetal
|
|
Vi vil arbejde med disse spørgsmål
sideløbende med at I læser fortællingen.
I kommer også til at arbejde med
spørgsmålene mens I læser hjemme.
Husk at bruge jeres LÆSELOG.
Det er i den I skal skrive
jeres svar
|
Ingen kommentarer:
Send en kommentar