Dansk

Ny ugeplan for uge 47-51 med indhold og lektieoversigt (opdateret)
Forældre: Vær opmærksom på fyraftensmøde i uge 48 og skriftlig aflevering iuge 50!

Uge 47
Indhold
Lektier
Andet
Man
Wildsvin
- opstart
- læsning 
- læselog (overskrifter+skyg Paw/Grisla
Til mandag d. 24. november
- Bogen læses færdig til mandag d. 24. november
- læselog (overskrifter+skyg Paw/Grisla)

Ons
Wildsvin
- læsning 
- læselog (overskrifter+skyg Paw/Grisla)


Til mandag d. 24. november
- Bogen læses færdig til mandag d. 24. november
- læselog (overskrifter+skyg Paw/Grisla)

Fre
Grammatik
- ligge/lægge

Wildsvin
- læsning
- læselog (overskrifter+skyg Paw/Grisla)


Til mandag d. 24. november
- Bogen læses færdig til mandag d. 24. november
- læselog (overskrifter+skyg Paw/Grisla)

Uge 48


80’er tema
Man
Mandag 24/11 - tema om alkohol
Lektie til onsdag: Indre+ydre personkarakteristik (udleveres i kopi)

Fyraftensmøde kl. 16 (kun forældre)
Ons
Wildsvin
Personkarakteristik 
Personudvikling


Fre
Wildsvin
- Personkarakteristik 
- Personudvikling
Lektie til mandag
- sprog og symbolik (udleveres i kopi)
Analyseplancher til ophæng
Uge 49


80’er tema
Man
Wildsvin
- sprog og symbolik

Analyseplancher til ophæng
Ons
Diktatforberedelse       + diktat


Fre
Wildsvin
- motiv og tema



Analyseplancher til ophæng
Uge 50


80’er tema
Man
Wildsvin
- motiv og tema
Skriftlig opgave. Vælg mellem: 
skriv en afslutning
boganmeldelse

Afleveres udskrevet senest onsdag d. 17. december

Ons
Wildsvin
- genre og perspektivering


Fre
Wildsvin
- genre og perspektivering

Analyseplancher til ophæng
Uge 51
Juleværksted
Skriftlig aflevering skal afleveres onsdag d. 17. december



Hjemmearbejdsdag fredag - debatindlæg

I skal bruge dagen på at skrive jeres debatindlæg færdigt og rette igennem for evt sproglige fejl (stavning, komma, punktum osv.). I skal huske at tage jeres læse/skriveguide 17 med hjem, så I kan bruge den når I skriver.

Når I er færdige med at skrive indlægget, skal I sammenligne jeres debatindlæg med de to debatindlæg, som vi sammen har læst og gennemgået på klassen nemlig "Prinser, prinsesser og pinlige forældre" og "Hvem sidder der bag skærmen". Har I brugt samme tekstopbygning som i de to debatindlæg? Har I husket virkemidlerne? osv.

Krav til debatindlæg
Når man skriver et debatindlæg gælder det om at gå lige til sagen på en personlig måde, så læserne kan mærke, at sagen/emnet/temaet virkelig er noget, man interesserer sig for og mener. 

Jeres debatindlæg skal minimum fylde 1/2 (en halv) side og maks 1 side. I skal skrive den på computer/Ipad med størrelse 12 og maks linjeafstand på 1,3. 
Debatindlæggene skal afleveres på mandag d. 17. november og være udskrevet hjemmefra!!

Debatindlægget skal indeholde:
  1. Rubrik (overskrift - leg med ordene, bogstavrim eller andet) 
  2. Byline + dato (fx. "Af: Stefan Busse, tirsdag d. 11. november"
  3. Indledning+midte+afslutning
  4. Sproglige virkemidler som fx. bogstavrim, triader (opremsninger af 3, fx. "Børnene skriger, skråler og brokker sig"), gentagelser, humor/ironi, opremsninger osv.
Jeres debatindlæg kan med fordel opbygges således:
  1. Hvad drejer det sig om?
  2. En kort præsentation af emnet……af fokus - HVAD
  3. Dine holdninger/synspunkter til emnet - HVORDAN/HVORFOR
  4. Dine argumenter for holdningen -  FORDI
  5. Din konklusion - DERFOR
  6. (Ikke et krav) Evt. ideer til, hvordan problemet kan løses, eller spørgsmål til videre debat
(Husk, at det ikke er længden på debatindlægget, der er afgørende for om det er et godt debatindlæg!)

 OBS: Brug fx. dette debatindlæg som inspiration til jeres opbygning. I kan finde hjælp til, hvordan man skriver en holdning, argument mm.


Lektier til onsdag d. 5. november
I skal læse debatindlægget "Hvem sidder der bag skærmen", som I har fået med hjem i kopi. På onsdag. På onsdag skal I arbejde med debatindlægget på samme måde som jeg gennemgik for jer i dag med "Prinser, prinsesser og pinlige forældre". 

Mens i arbejder med debatindlægget og besvarer spørgsmål, skal I orientere jer på s. 63, der er et eksempel af en analyse af et debatindlæg.

Vh Stefan

 Siddepladser indtil jul





Lektier til onsdag d. 29. oktober
 I skal færdiggøre siderne, der handler om substantiver (navneord) i Daglig Dosis, 52-56.

Vh Stefan


Lektier til onsdag d. 22. oktober
Læs novellen "Limbus" færdig (s. 43-52 i Fandango 7) + læse/skriveguide ark 11 

Plan for gruppetimer indtil jul

Uge                           Emne                    Daglig dosis             Andet
Uge 43
“Limbus”
Nye begreber: Fabula og Sjuzet




Skolehjemsamtaler uge 43
Uge 44
“Limbus”
Nye begreber: Fabula og Sjuzet
Ordklasser

Uge 45
Debatindlæg Skriftlig fremstilling                (skal afleveres senest onsdag d. 12.)     

Lektier:

Onsdag
- Fundet tema til debatindlæg senest onsdag

-Læs debatindlægget: Hvem sidder der bag skærmen

Obs: Vikar onsdag og fredag

Uge 46
Kommunikation i nye medier

Hjemmeopgave fredag: 
Analyse og synopse af selvvalgt hjemmeside på internettet sammen med sidemakker.

I skal præsenterer jeres analyser for klassen mandag uge 47


(Debatindlæg skal afleveres senest onsdag d. 12.)



Personaledage torsdag+fredag
Uge 47
Fremlæggelser
“Wildsvin” af Bent Haller
Ordklasser

Uge 48
“Wildsvin” af Bent Haller
Ordklasser
Mandag 24/11 - tema om alkohol

Fyraftensmøde kl. 16 (kun forældre)
Uge 49
“Wildsvin” af Bent Haller

Diktat
Ordklasser

Uge 50
“Wildsvin” af Bent Haller

Skriftlig fremstilling: bograpport/anmeldelse


Uge 51
Juleværksted


Vh Stefan
 
Lektier til onsdag d. 17. september
Øv ord til diktat mindst to gange i hæftet. Det er kun ordene fra øvelsesark A I skal øve. I skal IKKE lave opgaverne!
Husk at aflevere jeres dagbog i daglig dosis/kladdehæfte også.

Vh Stefan

Lektier til mandag d. 15. september
Læs novellen "Taber Nabo" i Fandango (s. 32-38)

Lektier til fredag d. 12. september

Lav ark 4a+4b i læse-/skriveguiden færdig. Find minimum 5 spor i teksten og tilhørende tolkninger.

Lav ark 5 i læse-/skriveguiden. Skriv 5-10 stikord til det fysiske miljø i teksten, og 5-10 stikord til det tekstens psykiske miljø. Find konkrete eksempler i teksten.


Lektier til mandag d. 1. september

1) Husk at færdiggøre jeres noter til og forklaringer af begreberne til det "litterære hus" s. 16 i Fandango og ark 1 i læse/skriveguiden


2) Læs s. 18-23 i Fandango og lav følgende opgaver:
a) skriv 1-3 stikord til hver af de tre lag s. 18: det synlige lag, det usynlige lag og det symbolske lag
b) giv jeres bud på, hvordan de tre eksempler på s. 19 skal læses.
c) lav ark 2 "At forudsige" i læse/skriveguiden

I skal IKKE læse novellen "Morgenmad". Den læser vi sammen mandag. 

Vh. Stefan


Links og spørgsmål som vi skal bruge fredag d. 13. juni

Link til trivselsundersøgelse
http://dcum.dk/undervisningsmiljoe/termometeret-grundskolen

Link til Skøn jomfru. Luk dit vindue op! 
  http://www.danskfaget.dk/index.php?id=3611  

Spørgsmål til teksten ”Romantikken” på danskfaget.dk
1.     Hvordan bliver ordet ”romantik” beskrevet?
2.     Hvilke idéer opstod i romantikken, og hvad var man især optaget af?
3.     I hvilken periode strækker ”Romantikken” sig over?
4.     Beskriv med egne ord, hvad der står i afsnittet ”Der er et yndigt land”. Prøv at beskriv/uddyb ordene: fædrelandssang, national og samhørighed.
5.     Hvorfor blev meget af den romantiske litteratur skrevet som digte? Hvad kan digtningen til forskel for en roman?
6.     Hvilke to temaer beskæftiger romantiske digte sig særligt med? Beskriv disse to temaer.
 

Lektier til fredag d. 6/6


Lav opgaver færdige til "I Danmark er jeg født her har jeg hjemme". 
(Hvad og hvordan fortæller H. C. Andersen om den danske natur, at være menneske i Danmark og den danske historie?)





 

 

Avisprojekt Grøn-gruppe uge 12-16 2014


Forløbets formål
Formålet med avisforløbet er bl.a. at give eleverne mulighed for at lære og blive bevidste om:
  • avisens forskellige formater, genrer fagudtryk og teoretiske begreber som den omvendte nyhedstrekant og de fem nyhedskriterier og bruge denne viden i egne artikler
  • særligt tre typer artikler: nyhedsartikel, anmeldelse og debatindlæg (læserbrev), og selv skrive artikler indenfor disse artikeltyper (genrer)
  • sammenhængen mellem billeder og tekst og selv producere artikler med billeder og tekst der understøtter hinanden
  • en journalists forskellige faser fra ide til artikel, og selv skrive artikler ud fra disse faser
  • at bruge Ekstra Bladets skoleredaktion ”Redaktionen” til at lave en skoleavis i et professionelt layout
  • at forholde sig til sin egen læring undervejs og til slut i forløbet gennem mundtlig og skriftlig evaluering


Forløbsplan for projektet uge 12-16

Uge 12
Mandag
Avis - opstart på avisemne
– hvad er en avis?
- gennemgang af medbragte aviser
Lektier onsdag
- Læs s. 8-9 i ”Avis? Naturligvis”
- bog udleveres tirsdag (nogen får i kopiformat)
Tirsdag
Stil
- opgaver og krav til stil gennemgås (afleveres mandag d. 31. marts)
Husk ”Et mærkeligt skib”
+ medbring Ipad + tastatur eller computer!!
Onsdag
Avis
– hvad er en artikel? fokus på fagudtryk
- avisens genrer (fiktion-fakta, information-opinion)
Lektier til fredag:
- Læs s. 16-17
- medbring gratisaviser (og gerne andre) fra torsdag
Fredag
Avis
- nyhedsartikler: nyhedstrekant og –kriterier
- gruppearbejde med tre forskellige nyhedsartikler
- anvende dobbeltnotat (læsestrategi)
- fremlæggelser
Lektier til mandag
- Læs s. 25-27
- medbring én avis hver

Obs: klassens time sidste halvdel af 2. modul
Uge 13
Mandag
Avis
- hvad er en anmeldelse, og hvordan skriver man en anmeldelse?
- notatteknik: ”plus-minus”-notat til at tage stikord på
- faktaoplysninger om det man skal anmelde


*fælles infomøde med Rubin, hvor JN og SB præsenterer de forskellige sektioner (indland, udland, sport m.fl.) som vores avis kommer til at bestå af. Evt. også valg af sektion i løbet af ugen.

Lektier til onsdag
Aftal i klassen at I alle sammen ser det samme tv-program (evt. flere valgmuligheder). Alle skal derefter skrive en anmeldelse af programmet alene eller med en makker. Derhjemme skal I mens, I ser programmet,
1.      udfylde ”plus-minus”-notatet med gode og mindre gode ting ved programmet (hvorfor er programmet spændende/ikke spændende? osv.)
2.      skrive stikord til referat: skrive stikord til, hvad programmet handler om
3.     skrive faktaoplysninger om programmet såsom: hvornår programmet bliver sendt og på hvilken kanal programmet bliver vist, bliver programmet mon genudsendt? Eller er der flere afsnit af programmet som bliver vist en anden dag?
4.     give programmet stjerner (max 6)

*Anmeldelsen skrives færdig onsdag i dansktimerne
Tirsdag
Stil
- tid til at skrive og få hjælp til stilen (afleveres mandag d. 31. marts)
HUSK COMPUTER/IPAD OG ”ET MÆRKELIGT SKIB”!!
Onsdag
Avis
- anmeldelse fortsat. Færdiggør anmeldelsen til en artikel, og sammenlign jeres holdninger med hinanden
- opgaver til udvalgte anmeldelser (s. 28-31)
Lektie til fredag

- se og udfyld udfyld dobbeltnotat til et tv-program (se blog-forsiden)
Fredag
Avis
- små fremlæggelser af opgaverne på s. 28-31
- hvad er læserbreve + opgaver
- fælles introduktion af avisprojekt med Rubin

Lektie til mandag
- Husk at aflevere stil mandag
Uge 14
Mandag
Avisprojekt med Rubin
Mødetid 09-13
Stil afleveres!!

Tirsdag
Avisprojekt med Rubin
Mødetid 09-13

Onsdag
Avisprojekt med Rubin
Mødetid 09-13

Fredag
Avisprojekt med Rubin
Mødetid 09-13

Uge 15
Mandag
Avisprojekt med Rubin
Mødetid 09-13

Tirsdag
Avisprojekt med Rubin
Mødetid 09-13

Onsdag
Avisprojekt med Rubin
Mødetid 09-13

Fredag
Avisprojekt med Rubin
Mødetid 09-13
Avis sendes til tryk til Ekstra Bladet i 1000 eksemplarer



Afsluttende opgave til forløbet med "Et mærkeligt skib":

Opgaven består af to dele: a) en meddigtningsopgave (stilen) og b) en kort evaluering af blogforløbet

Opgave a
Du skal vælge én af de fem opgaver som er beskrevet underneden. Brevet eller den ny afslutning må max fylde 1½ side med størrelse 12.
I skal I alle fem opgaver forsøge at sætte jer ind i personernes ”sted” dvs. prøve at finde ud af, hvordan de er og tænker. Stilen skal afleveres til mig udskrevet senest mandag d. 31. marts.

Det er vigtigt, at I til denne opgave læser mine kommentarer igennem fra jeres sidste stil. Hav fokus på de punkter, jeg har oplistet til jer individuelt. Brug også jeres opøvede evner i at sætte komma vha. udsagnsled og grundled (XO) – så er I allerede langt. Og husk til sidst at gå i gang i god tid, så I ikke først går i gang dagen før.

I kan vælge mellem disse opgaver:

1) Du er Elo som han er i slutningen: skriv et brev fra Elo til Susanne
·       hvordan har Elo det med Susanne nu?
·       hvad tænker Elo om det han har gjort?

2) Du er Susanne: skriv et brev fra Susanne til Elo
·       hvordan reagerede hun på, at der har været indbrud hos hende?
·       ved hun at det er Elo?
·       hvilke følelser har hun/har hun ikke til Elo?

3) Skriv en ny slutning, som faren ”ser” det.
·       hvad tænker faren om at han er alene med Elo?
·       har faren en forklaring på, hvorfor Elo er som han er?
·       hvorfor er faren ikke mere sammen med Elo, end han er?

4) Skriv en ny slutning, som Susanne ”ser” det.
·       fortsæt historien fra sidst vi møder Susanne og hendes familie (indbrud)
·       hvordan oplever de deres hjem?
·       Hvad sker der med hende/dem efterfølgende?

5) Skriv en ny slutning på romanen, hvor Elo ser tilbage på sit liv 10 år efter
·       er Elo den samme person?
·       hvordan har han/har han ikke udviklet sig?
·       tænker han nogensinde på sin barndom, og det han har gjort?
·       har han fundet sin mor?


Opgave b
Du skal skrive en kort evaluering af blogforløbet, hvor du skal besvare spørgsmålene underneden. Du behøver kun at skrive 1-2 linjer til hvert spørgsmål, men må gerne skrive mere, hvis det er nødvendigt.

Spørgsmål som du skal besvare:
1.     Hvordan har det været at arbejde med bloggen? Og hvorfor?
2.     Hvad var godt? Var der noget der var mindre godt?
3.     Hvad har det betydet for din undervisning og deltagelse, at litteraturundervisningen har foregået primært over bloggen set i forhold til, hvis det havde været fælles på klassen og i grupper?
4.     Hvad har det betydet for dig, at du har din egen blog?
5.     Hvilken betydning har det haft for dig, at du har haft en blogmakker?


Sådan skal opsætningen være på stilen:

 Eksempel:






Instruktionsvideo til hvordan man skriver kommentarer til sin blogmakkers blogindlæg 
****(hvis I ikke kan se den i ordentlig kvalitet på Ipads, så skal I se den på en computer!)

 
 
Lektie til i morgen onsdag d. 26/2

I skal til i morgen have tilføjet mig og jeres sidemakker som læser/medlemmer af jeres blog. Følg vejledningen i videoen herunder. 

Vi ses i morgen
- Stefan

Hvordan man tilføjer læsere til sin blog




Lektie til i morgen tirsdag d. 26/2

I skal se disse to instruktionsvideoer til i morgen. Den første viser jer (der endnu ikke har oprettet jeres blog), hvordan I opretter en blog. Den næste video viser jer, hvordan I kopiere jeres gmail-adresser ind i det samme dokument som I skrev jeres blogadresser i. God fornøjelse :)

 
Vh Stefan

Guide til at oprette en blog, og hvordan man opretter et nyt blogindlæg


Guide til at kopiere mailadresser i googledocs-dokument

 














Ugeopgave mandag d. 25/2




Arkene der handler om sætningstyper:

Niveau 2: opgave 1-7                                                                                   Niveau 1: opgave 1-6



























  
 Plan for den kommende uge

Mandag 13/1: Vi skriver videre på nytårstalerne. Når jeres tale er færdig, skal I filme eller indspille talen på jeres mobil/Ipad. I skal derfor øve jer i at læse talen højt med betoning og tryk de steder, der skal fremhæves. Inden I går i gang med dette, skal talen godkendes af mig. Talen skal skrives færdig til tirsdag.

Tirsdag 14/1: der tjekkes taler, øves oplæsning, filmning og indspilning. Talerne skal være færdige til onsdag. (LETEX: ansættelsessamtaler fra 3. modul. Oversigt over tider bliver hængt op mandag)


Onsdag 15/1: Der ses og høres jeres nytårstaler.

Fredag 17/1: De sidste nytårstaler ses og høres, og vi giver hinanden respons. (Der kommer svar fra LETEX-virksomhederne, om hvilke jobs I har fået.)

 Lektier til tirsdag d. 7. januar
Læs hele Dronningens nytårstale.
Orienter jer i letex-avisen, og begynd allerede nu at overveje, hvilke stillinger I vil søge.

I skal derudover huske Coraline og Fandango 5 til aflevering.

Husk også computer eller iPad.

Vh Stefan


Opgave til fredag (lektie!)
Lav en lydside til Coraline
Coraline er, som I ved, illustreret både med billede og tekst. Bogen er også forsynet med en række ”lydord”, der prøver at genskabe lyd med ord. Fx gaber den anden mor i billedet nederst til venstre på s. 104 og lyden til gabet skrives ”MMM.”

Undervejs i Coraline møder vi også en række personer, som vi danner os indre fortællestemmer til. Hvordan lyder Coralines mors stemme modsat den anden mors?

Opgave 1
I skal starte med at fortælle hinanden på skift, hvad jeres kapitel handler om. Når I ikke kan huske mere/går i stå, kaster I appelsinen videre.

Når I har gjort det, skal I sammen finde ud af, hvordan de forskellige tekstbokse skal læses op. Hvordan skal replikkerne læses op? Hvordan med tankeboksene? Hvad med ”lydteksterne”?

Overvej fx, hvordan disse to sider skal/kan læses op:

Opgave 2
Det er nu jeres opgave at udvælge en passage/scene fra jeres kapitel, som I skal lave en lydside til. I skal altså optage (på smartphone eller Ipad) al tekst der hører sig til billederne. Hvordan lyder fx billed 9 på s. 104?  I må også gerne lave ekstra lydeffekter bare de fremgår af billedet (se fx s. 99 hvor moren laver mad). Det vil være en god ide at uddele roller, altså hvem der lægger stemme til hvilke personer, og også hvem der er den alvidende fortæller. Scenen som I vælger skal minimum være på fire sider og lydsiden må maksimum vare 3 minutter. I skal tage billeder fra bogen af den scene som I vælger, så billederne kan vises på smartboardet på samme tid med at lyden afspilles.

Lektie til fredag
Det I ikke når færdigt i dag er lektie til på fredag, hvor vi hører lydsiderne, mens vi spiser ris a la mande og siger ”god juleferie” til hinanden. Det er vigtigt, at I sørger for at lave aftaler i gruppen om, hvornår I kan lave det færdigt. Ellers står vi fredag uden præsentationer, og det vil være øv!


 Lektie til onsdag d. 11. december

I skal læse kap 6+7 og finde otte "gyselige" situationer fra de to kapitler. De skal skrives ind i jeres skema i jeres logbog. Herunder er listet en række generelle træk fra gysergenren.


 




Hej Grøn

Her er gårsdagens noter (lavet af jer!). Godt arbejde!
God weekend.

- Stefan
'






'



EKSPERTTEAMS GRØN & TURKIS UGE 12 - 15
EKSPERTTEAM1
1
2
3
4
KATRINE
TUE
Alberte
Carl-Emil
EKSPERTTEAM2
1
2
3
4
SILJE
MAGNUS
Amalie
Jesper
EKSPERTTEAM 3
1
2
3
4
ARTHUR
OSKAR
Ane
Jonas
EKSPERTTEAM 4
1
2
3
4
MATHILDE
JONAS
Emma P
Lukas
EKSPERTTEAM 5
1
2
3
4
REBEKKA
JONATHAN
Emme B
Victor N
EKSPERTTEAM 6
1
2
3
4
VICTORIA
JEPPE
Karoline
Magnus
EKSPERTTEAM 7
1
2
3
4
CECILIE
JACOB
Mathias
Laura
EKSPERTTEAM 8
1
2
3
4
OLIVER
SEAN
Lykke
Sune
EKSPERTTEAM 9
1
2
3
4
SOFIA
BJARKE
Sigrid
Simon
EKSPERTTEAM 10
1
2
3
4
SIFF
OSKAR F
Victor M
Tea

onsdag d. 13/3

Vi arbejder videre med Mig og Fanden. i morgen onsdag d. 13/3


Mig og Fanden.
En fortælling om et eventyr
 Af Bent Haller
Læs bogen og arbejd med følgende opgaver.
Brug jeres læselog  
brug en side til hvert spørgsmål
Har lavet opgaven i mit team eller alene
Sæt Kryds
1
Skyg de vigtigste personer i fortællingen:
Find selv egnede steder i bogen, hvorfra du har taget dine oplysninger
Husk at skrive sidetal

Benne

Maria

Mormor

Prinsessen

Fanden

2
Bennes drøm:
På side 5 har Benne en drøm om en bøddel, der hugger hovedet af en person.
Sådan en drøm kaldes et varsel
Hvad er det et varsel om?
Får Benne varslet flere gange i fortællingen?
Hvor? Skriv sidetal...

3
Giv et signalement af Bennes forhold til sin mormor
(se side 5-8 og side 23-27)

4
Fanden besøger Benne
Benne har besøg af Fanden, som pludselig knipser med fingrene, hvorefter der danner sig et billede for Benne.
- Og så står der følgende:
Jeg så et ældgammelt hus, en herregård var det måske ved en vindebro og en port, der stod  gabende åben. Men huset hang frit svævende i luften, og det så ud som om alting var malet sort. Eller også var det bare nat.
Jeg så en række mere eller mindre afpillede dødninge stå lænket til en mur. Her var også flagermus. En skrubtudse sad ved et bord ved siden af en globus. I pejsen lå en hoben røde slanger, der bugtede sig ind og ud mellem hinanden. Og der, lænket til væggen med kæder, stod hun med tomme øjenhuler, min mormor. Nu ville hun ikke få fred i sin grav. Det var ellers hendes eneste ønske,......
( se side 16...)
Diskuter hvad dette uddrag kan betyde

5
Fanden er den onde selv
                                         Fortæl om Bennes første møde med Fanden
                                         Hvordan viser han sin ondskab
(se side 24-26)

6
Fanden og Maria
Man kan sige at Fanden (Den Onde) og Maria ( Den Gode) er fortællingens modsætninger.
                                         Hvordan vises det i  fortællingen?
                                         Hvordan hjælper Maria Benne, når Prinsessen er på besøg hos Fanden?

7
Prinsessen besøger Fanden 3 gange
(Se side 95-97, 104-106, 110- 113)
Beskriv besøgene, giv eksempler fra teksten
                                         Hvordan udvikler de sig?
                                         Hvordan føler prinsessen sig i forhold til Fanden?
                                         Hvordan behandler Fanden Prinsessen?
                                         Hvordan ender det tredje besøg  hos Fanden?  (se side 114)

8
Maria forlader Benne
Da det blev besluttet, at Benne skal giftes med Prinsessen, forlader Maria ham.
Benne kommer på andre tanker, fortryder sit Ja til giftermålet og løber efter Maria...
                                         Hvad er Marias forklaring

9
Slutningen
                                         Hvordan kan slutningen sættes i forbindelse med fortællingens udgangspunkt... - at mormoren død, - og at Benne har en ambition om at rive mormorens sjæl ud af Fandens klør?
( se side 27 og side 127-130)

10
Genretræk
Fortællingen har tydelige eventyr-genretræk....
                                                                                            Giv mindst 10 forskellige eksempler på eventyrtræk
Husk sidetal

Vi vil arbejde med disse spørgsmål sideløbende med at I læser fortællingen.
 I kommer også til at arbejde med spørgsmålene mens I læser hjemme.
Husk at bruge jeres LÆSELOG.
Det er i den I skal skrive jeres svar

Ingen kommentarer:

Send en kommentar